soltopp till selma

dagarna bara går, tänk att det alltid är så så här års… jag känner ändå att årets maj har varit helt OK, full av en massa jobb, men lycklig utgång av det hårda slitet gör att det känns roligt och värt all möda. dessutom har jag hunnit vara med barnen på både gitarravslutning, dagispicnic och skolavslutning, utan att det känts allt för proppfullt. kanske min räddning varit att jag hunnit sticka lite och varit lite kreativ.

jag har en kavajkofta på G till mig själv, men den är i ett grått, tjockt yllegarn och när solen skiner och värmen kommer känns det helt enkelt inte tillräckligt inspirerande. jag gick därför förbi garnaffären på väg hem från jobbet en dag, och fastnade inte helt oväntat för drops cotton viscose. det är en härligt silkigt och somrigt garn och jag kände direkt att jag ville sticka ett sollinne till min 10-åring i det. eftersom mitt hjärta dessutom klappar lite extra för alla fantastiska produkter vi kan få från skogen känns det extra kul att sticka i ett garn som till nästan 50 % består av skogsfiber (viscose).

IMG_2238

jag fastnade för två färger, champagne och cerise och tänkte att ett randigt linne skulle bli snyggt, smalrandigt (inspirerad av min senaste kofta). men, när jag sen kom hem med mitt garninköp och invigde selma i mina planer visade det sig att hon hellre ville ha ett bredrandigt linne… så, det blev en kompromiss, jag började brett och gjorde ränderna smalare och smalare ju högre upp jag kom.

jag är väldigt nöjd med resulatet och som tur är verkar selma vara det också, linnet packades nyss ner i väskan när hon åkte iväg till skåne för att hänga med kusinen, farmor och farfar en vecka:-)

om du blev sugen på att sticka ett linne själv så följer en beskrivning av hur jag gjorde linnet längst ner i detta inlägg.

men jag har inte bara stickat sen sist, jag har virkat bakelser också, till alla dagisfröknar vi snart ska tacka av. vi har haft våra barn på samma dagis i totalt 12 år och det är inte utan att det känns lite vemodigt att sluta gå dit på morgnarna. speciellt det här sista året har varit helt fantastiskt, och alla märtas fröknar är verkligen värda alla bakelser de kan få den här sommaren, så, de här får de av mig!

selmas soltop

bål

jag mätte selma runt höfterna, och räknade med masktätheten ut hur många maskor jag behövde lägga upp, i mitt fall 160 maskor. sen stickade jag runt, runt, de första 6 varven stickade jag vartannat varv avigt för att få en kant. när jag kommit lagom högt (ca 30 cm)stickade jag fram och tillbaka över hälften av maskorna för att få till ryggen på linnet. jag stickade 6 varv i slätstickning (även här alltså vartannat varv avigt eftersom jag nu stickade fram och tillbaka istället för runt, runt) och avmaskade sedan dessa 80 maskor.

framstycke

sen var det dags att sticka över de resterande 80 maskorna som utgjorde ”framstycket”. jag stickade 4-5 cm ytterligare samtidigt som jag började avmaska i båda sidorna av linnet genom att lyfta en maska, sticka en maska och sen dra den lyfta maskan över den stickade. efter 4-5 cm fortsatte jag med dessa avmaskningar i sidorna samtidigt som jag började avmaska även i mitten av linnet. så fort man börjar avmaska i mitten får man sticka en sida för sig. jag fortsatte med minskningarna vartannat varv i de båda sidorna (dvs i början av varje varv) i 4 cm och gjorde dem sedan med 4 varv emellan tills jag hade 6 maskor kvar på stickan.

knytband

de resterande 6 maskorna blev ett knytband och för att det skulle se snyggt ut även med de ändar som hängde i rosetten bak i nacken så stickade jag dem som en sk.i-cord. en i-cord stickar man genom att använda en strumpsticka. man stickar räta maskor från rätsidan, och när man kommer till slutet på varvet, så vänder man inte stickan utan man drar garnet bakom stickan och börjar från rätan igen med att sticka räta maskor. om man drar lite i garnet när man dragit det bakom stickan så blir det inte en lång garntamp på baksidan utan istället ser det ut som maskor som stickas i en cylinder. jag avmaskade när bandet var ca 30 cm och stickade andra sidan likadant.

montering

eftersom linnet är stickat i ett stycke är det mest att fästa trådar som gäller. men, jag tyckte att ryggen blev lite för hänging och vid så för att åtgärda det sydde jag ner som en fåll av de 6 varv jag stickat innan jag avmaskade i ryggen. det blev en kanal som var knappt 1 cm bred och i den drog jag sedan ett resårband som jag sydde fast i båda ändar. det blev lite rynk och resårbandet hjälper till  att hålla linnet uppe i ryggen.

Lämna en kommentar